Železničář / Zahraničí / Siemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulem
Siemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulem
23.3.2025 – autor: PETR SLONEK
Společnost Siemens Mobility získala první zakázku na elektrické lokomotivy Vectron s bateriovým modulem poslední míle. Dva stroje s tímto modulem pro krátkou jízdu mimo elektrifikované tratě si objednala švýcarská společnost Widmer Rail Services, konkrétně její dceřiná firma JeMyn AG.

Novinka umožňuje těmto typům Vectronů dopravit vagony s nákladem mezi začátkem a koncem cesty, včetně překonání krátké vzdálenosti, kde není trakční vedení. A to bezemisně s využitím akumulátorové baterie, navíc zcela bez potřeby použití naftové posunovací lokomotivy, jak je dosud obvyklé.
Jedná se o ekologickou variantu obsluhy poslední míle s možností provádět posun i na kolejích bez trolejového vedení. Potřebnou energii zajišťuje vysokonapěťový lithium-iontový akumulátor s chytrým systémem řízení nabíjení a vybíjení baterie. Vývoj tohoto modulu byl financován v rámci programu německé spolkové vlády s názvem Budoucnost nákladní železniční dopravy, který má co nejrychleji přivést na trh inovace zvyšující konkurenceschopnost a logistické možnosti nákladní železniční dopravy.
Prvním zákazníkem, jenž si tyto stroje objednal, se stala firma AG JeMyn AG, pobočka společnosti Widmer Rail Services. Financování objednávky je zajištěno ve spolupráci s partnerskou bankou Raiffeisen Schweiz Genossenschaft. Dodávka lokomotiv se předpokládá v roce 2027.
Generální ředitel Widmer Rail Services AG Pierre Widmer vyzdvihl provozní výhody strojů. „Nový bateriový napájecí modul pro nás dělá z Vectronu ideální lokomotivu. Umožňuje efektivnější posunovací operace bez potřeby dalších posunovacích lokomotiv, optimalizuje naše procesy a snižuje náklady.“
„S bateriovým modulem mohou nyní zákazníci dopravovat zátěž ekologicky v celé trase jízdy vlaku – elektricky při napájení z trakčního vedení i na manipulačních kolejích, kde trakční vedení není, s využitím akumulátorové baterie. Nová technologie eliminuje emise CO2 a snižuje hluk v železniční dopravě,“ řekl Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility v ČR.
Další články této rubriky
ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo
28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »
Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře
15.3.2025 - Německo se připravuje na jedno z největších omezení na železnici v historii země. Od 1. srpna bude kvůli modernizaci na devět měsíců zcela uzavřena trať mezi dvěma největšími německými městy, Berlínem a Hamburkem. Dálkové… »
ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny
27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »